Stykke
Den eneste Ene
Instruktør
Carsten Friis
År
2016
Tilskuertal
13500
– en rendyrket hyldest til livet og kærligheden
”Den eneste Ene” blev en kæmpe filmsucces i 1999 – og med rette. Den kom, så og sejrede foran mere end 800.000 biografgængere, og blev dermed en af dansk komediefilms største succeser. Kim Fupz Aakeson skrev manuskriptet og Susanne Bier instruerede – og de ramte plet med deres historie og brogede persongalleri. Dertil kom et fantastisk soundtrack skrevet og produceret af Jesper Winge Leisner.
Det var derfor mere end naturligt, at man i 2004 bearbejdede filmens manuskript til musical, og der blev komponeret flere numre / sange af Jesper Winge Leisner og Thomas Helmig – og i 2005 havde man så premiere i Forum i København. Endnu engang ramte man plet – danskerne strømmede til og gik begejstrede derfra; ”Den eneste Ene” konsoliderede sig som en fantastisk sjov, rørende og underholdende musical.
Og lad det være sagt med det samme; vi er da pavestolte af at kunne præsentere ”Den eneste Ene” som friluftsspil på Frøbjerg Bavnehøj. Denne skønne historie har så mange aspekter, der er sjove at lege med på en scene. Den har fantastisk velkomponeret musik, der på bedste vis understøtter handlingen og figurerne – og som både kalder på smilet og tårerne undervejs.
Jeg har selv haft glæden af at se musicalen i forskellige udgaver i København og Odense – og det har været en fornøjelse hver gang. For mig at se er ”Den eneste Ene” meget mere end en komedie – det er en rendyrket hyldest til livet og kærligheden – og større bliver det vel egentlig ikke. Persongalleriet er broget, men disse typer findes jo – måske kan vi i virkeligheden finde lidt af os selv i en af dem… eller også kender vi i hvert fald en, der minder om Niller, Sus, Sonny, Knud eller en af de andre skønne figurer fra musicalen.
Hver gang ”Den eneste Ene” har været opført, har det været i en minimalistisk dekoration, hvor hurtige lysskift og korte spillescener har båret historien elegant videre. Det har virket optimalt og givet historien den nødvendige ”kant” og rytme – man kan vel nærmest kalde det en filmisk teaterform.
Sådan kan vi ikke lave musicalen her i Frøbjerg; simpelthen fordi vi spiller udenfor, og slet ikke kan bruge lyset i samme omfang. Derudover har vi scenografisk valgt at gå en helt anden vej end det ”typiske” med denne forestilling – I sidder netop nu og kigger på Pernelle Østerhåbs skønne scenografi; et kæmpe stort køkken, som huser de mange forskellige steder vi skal besøge undervejs.
Processen har været fantastisk fra starten af. Vi har leget med historien og arbejdet intenst med at gøre den til ”vores” udgave af musicalen. Scenerne er blevet tærsket igennem og prøvet af på mange måder… det har været en super sjov proces, hvor spillerne, ensemblet og danserne har budt flot ind undervejs med gode ideer, der har været med til at højne underholdningsværdien væsentligt. Tak til hele holdet på scenenfor en dejlig tid; det har været inspirerende, svedigt, hårdt, forunderligt… men mest af alt; skide sjovt at lave ”Den eneste Ene” sammen med jer.
Og så igen; jeg bøjer mig i støvet for det ”usynlige” hold der år efter år gør det her muligt. De hundredvis af mennesker der bruger tusindvis af timer i sommerspillets regi – I er alle som en de vigtigste brikker i dette store puslespil. Tak for jeres kæmpe engagement og for de mange smil undervejs – det er en kæmpe fornøjelse at arbejde sammen med jer og få lov til at være en del af jeres uvurderlige fællesskab.
CARSTEN FRIIS